tisdag 1 februari 2011

Varför blogga?

Det känns alltid konstigt och svårt att starta en ny blogg. Man borde ju skriva nåt himla smart och ge en försmak på vad som komma skall. Anledningen till att jag vill ha en blogg är främst det att jag verkligen älskar att skriva! Att skriva har alltid varit en stor passion för mej och jag mår bra av att lägga ord på mina tankar. Det leder till att jag bättre kan förstå mej själv och allt som händer.

Jag har under en lång tid haft en hemlig blogg, som jag fortfarande har kvar. Jag vill inte lägga allt mitt privata på en sida som alla kan se. Man måste få ha vissa hemligheter och vissa funderingar som inte alla kan komma åt.

Vad som händer i mitt huvve och i min vardag påverkas mycket av den sjukdom jag bär på, manodepressivitet eller under det andra namnet bipolaritet. Den påverkar mitt liv otroligt mycket, men jag är inte styrd av den. Jag lär mej saker varje dag om mej själv och mitt beteende och tycker det är otroligt spännande och lärorikt. Just nu har jag en fungerande medicinering och tät kontakt med min terapeut och min läkare och mår bättre än vad jag mått på länge, men sjukdomen finns alltid i bakhuvvet och jag måste vara försiktig med hur jag lever. Det har funnits och kommer att finnas perioder när sjukdomen tar över, antingen som  form av en mani eller som en depression. De olika skoven är otroligt tunga på väldigt olika vis och min attityd och min inställning till olika saker varierar beroende på sjukdomens svängningar. Jag försöker ändå att alltid se ljuset i tunneln, men jag är bara mänsklig och ibland tar sjukdomen över.

Jag kämpar varje dag med att acceptera den jag blev på grund av bipolariteten, men i dagens läge mår jag bra och jag försöker ta vara på dom här dagarna! Jag har burit på sjukdomen i nästan hela mitt liv och det är först nu jag känner mej redo att komma ut som manodepressiv! Jag känner mej ärlig mot mej själv och kan äntligen  arbeta ärligt och fullt ut med mitt liv och min utveckling! Det känns riktigt riktigt bra. Kanske någon annan kan få lite styrka och stöd också genom att jag vågar vara mej själv.

Sådär i allmänhet för de som inte känner mej men ändå hittar min blogg så är jag utbildad ekonom och jobbar på Ålands skattebyrå där jag trivs förträffligt! Mina kollegor är de mest underbara som finns och har accepterat och stöttat mej otroligt bra under den tunga period jag haft i mer än ett års tid. Såna människor är guld värda!

Jag är bosatt i Mariehamn, har två söta vovvar som heter Dix och Ziva och som är mina stjärnor. Hundarna hjälper mej under mina svåra skov och jag vet inte hur utvecklingen kunde ha gått utan dem! Hundarna är tillsammans med mina vänner, min pojkvän och min familj det som gör mitt liv värt att levas. Jag är mer än tacksam över dem alla och den glädje, lycka och stöd de ger mej!!

Det här får räcka som presentation tycker jag. Det är alltid svårt att komma igång med en blogg, men så småningom flyter det på! Bloggen kommer att varvas med inlägg om vardagen, foton, bilder och även funderingar om djupare saker. En del av de tidigare texter jag skrivit både under mitt senaste skov och tidigare kommer jag också att lägga ut. Jag är stolt över det jag ibland skriver och delar gärna med mej. Kanske någon känner igen mina funderingar eller annars tycker de innehåller nåt vettigt!

Kommentarer är alltid välkomna och jag svarar gärna på frågor om både det ena och det andra! :)

So long!

3 kommentarer:

  1. I will be following you då! va skoj att du börjar blogga alle!

    SvaraRadera
  2. Oj va kul ti få buri föli bloggen din Alle! Många kramar Malax Mijja :)

    SvaraRadera
  3. Du är cool och jag hejjar på dig!

    SvaraRadera