onsdag 9 februari 2011

Det där med att lyssna..

Det där med att lyssna är nog himla svårt. Man vill ju själv så gärna berätta sina egna tankar å funderingar, men jag tycker ändå att när någon berättar nåt som man märker att är hemskt viktigt för den personen kan man ju ta å lyssna å inte döma allt som paller. Ibland föredrar jag nästan att folk pratar bakom min rygg om nåt, istället för att öppet visa att dom tycker att det jag säger är bluff och båg. För sist å slutligen var det väldigt viktigt för mej. Då känns det hemskt när nån nervärderar det. Nästan hellre då att man smyger bakom ett hörn å säger "vet du va hon där Alle sa nu".  Då vet jag iaf  inte om det och känner mej inte dömd och att mina tankar är värdelösa. Inte för att jag uppmuntrar skitsnack, men just i det här fallet så känns det så..

Visst ska man va ärlig och kunna säga sin åsikt, men inte när man inte riktigt vet vad det handlar om. Personen kanske inte alls menar det på det viset man själv uppfattar det. Det är därför det är så väldans svårt att lyssna, man tänker ju på sitt eget sätt å den andra på sitt sätt.

Fick ett mail idag om en tiger som fått bebisar som tyvärr dött. Mamma Tiger blev jättelessen så dom gav henne en övergiven griskull att ta hand om och klädde dem i tiger-randiga kläder. Å mamma Tiger tog hand om den som sina egna! Tänk om vi människor kunde göra samma sak? Att ta lite hand om nån som inte är som oss men som vi kanske behöver, och som behöver oss. Dessutom var gris-tigrarna på bilden jättesöta :)

Sådär i allmänhet har dagen ändå gått bra. Kände mej snurrig och lodig på jobb, men har genomfört kursen idag och det kändes jättebra! Har verkligen lärt mej nåt helt nytt! Har varit och kikat på en lägenhet oxå men kände direkt att det inte passade helt enkelt, så jakten fortsätter. Ibland önskar jag att allt bara kunde falla på plats. Vissa människor verkar ha en förmåga att bara "få" som dom vill utan att egentligen anstränga sej medan det, helt egoistiskt tänkt,  känns som att man kämpar i motvind. Men kanske det jämnar ut sej i slutändan.

Nu blir det att hoppa i duschen å sen bara ta det lugnt med en lika trött sambo. Orkade inte heller med bowlingen med tjejjerna idag. Kände mej absolut inte på humör och vet att stämningen inte skulle ha blivit så bra fast hur jag hade försökt fejka fram ett bra humör. Man ska lyssna på sin egen kropp och sitt eget huvud ibland, fast det känns som att man går mot strömmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar