torsdag 3 mars 2011

day 8. a photo of your favourite band/musician

Precis som allt annat i mitt liv så varierar min musikstil jättemycket. Jag lyssnar på det mesta faktiskt, lite beroende på humör. Ibland känner jag för svenska klassiker, ibland finns det inget bättre än lugna låtar, ibland vill jag har rock. På senare tid har jag även lärt mej att delvis uppskatta techno tack vare sambon. :) Dock finns det tre artister/band som följt mej en lång tid och som jag alltid plockar fram med jämna mellanrum!


Hur kan man inte älska Gyllene Tider? Har lyssnat på dem sedan jag var 8-9 år gammal, låttexterna finns inpräntade i mitt huvve och jag tror att de aldrig försvinner därifrån! Under sommaren är GT en given favorit! För några år sen fick jag dessutom chansen att se dem på deras 25-års jubileumsturnè. Helt amazing!!



Mitt andra favoritband är lätt The Ark! Har sett dem ett x antal gånger och älskar sstämningen som deras konserter ger. Deras texter berör mej alltid, mer eller mindre beroende på humör. Det var meningen att jag nu under våren skulle se dem på deras avslutningsturnè men så blir det inte och det känns lite lessamt. Men bara för att bandet splittras så försvinner ju inte deras låtar! 



Thåström är min vän i nöden. I tonåren blev jag presenterad för Ebba Grön och Imperiet  och jag har följt Thåström sedan dess, men måste erkänna att jag är mest imponerad av hans solokarriär. Hans texter tilltalar mej, de är sanna, ärliga och ger utrymme för tankar och funderingar. Under en av mina största depressioner fick jag se Thåström på scenen och det kommer jag inte att glömma. Jag behövde hans ord då och när Thåström börjar spela här hemma så vet man att det är en sämre period i mitt mående. Jag känner igen mej i hans texter och mår bra av honom ibland.

1 kommentar:

  1. Pimme är helt klart en av de bästa låtskrivarna i Sverige! Raka, enkla melodier och texter som går rätt in. Och hans solokarriär är lite underskattad nästan. Eller om det är för att han själv valt att inte vara en speciellt offentlig person.

    SvaraRadera