torsdag 3 mars 2011

Ärligt om manodepressivitet.

Tänker nu publicera en text jag skrev för flera månader sen, en natt när jag inte kunde få ro i kroppen. Kunde inte krypa ner i famnen på Pojken å sova, kunde inte stilla mej. Satt och stirrade in i fönstret å såg en vålnad av mej själv, sådär som jag gör ibland. Jag ser min egen spegelbild men det är en hinna i vägen, som gör att jag inte ser allt det jag är utan bara en del. Så den natten satt jag vid bordet invirrad i täcket och kedjerökte.. Hade svårt att få tankarna samlade för jag visste vad jag ville skriva men det var svårt. Det här är en otroligt personlig text för mej men jag känner nu att jag vill lägga hit den, delvis cencurerad.

"
Manodepressivitet beskrivs oftast på samma sätt var man än läser. Det är humörsvängningar och man behöver medicin och behandling och det är jobbigt. Jaha, var det så lätt? Men det är så mycket mer för den som lever med det.. Så mycket man inte kan förstå när man inte lever i det varje dag. Varje dag har det i bakhuvvet. Alla dagar är inte antingen mani eller depression. Vad jag än är i så har jag bra å dåliga dagar som alla andra. Jag kan också bli arg, upprörd eller besviken när plattången slutar funka, när hundarna inte lyder och andra små saker. På samma sätt kan jag bli pigg och glad när det är fint väder, när jag hör en bra låt på radion eller när sambon tar mej i sin famn! Jag befinner mej mellan skoven en stor tid av livet. Men jag är känslig, har svårt för förändringar, för det som är tungt.

Enligt WHO är manodepressivitet en av de 10 mest handikappade sjukdomarna i världen. Sjukdomen kostar enorma pengar för olika länder varje år i behandlingar, sjukhusvistelser, behandlingshem, mediciner och sjukskrivningar. När jag läste det här så insåg jag att jag är inte en sån som helt enkelt har en bra dag och sen tre dåliga dagar. Det här är allvarligt. Jag måste ta det på allvar.

Befinner jag mej i en mani är jag oövervinnerlig, jag är odödlig. Jag har en enorm livslust, inget är omöjligt. jag är bäst i världen och jag skiter fullständigt i vilka konsekvenser mina handlingar får. Jag spenderar enorma mängder pengar, jag struntar i alla rutiner, jag sover inte, äter inte. Jag kör över allt och alla. All uppmärksamhet skall vara på mej, bara mej! Jag är den viktigaste som finns och ingen annan spelar roll. Jag sårar folk till höger och vänster, jag tar varje utmaning som kommer min väg. Jag kan klara allt. Jag pratar högre än alla andra, skrattar mer än alla andra.

Tänk er att stå i en folkmassa som är så tät att du inte kan röra dej en endaste centimeter. Folk knuffas å skriker. Alla står fast i varandra och panik utbryter. Men inte jag. Jag hittar små stigar och vägar och kommer mej med en otrolig kvickhet å smidighet precis dit jag vill. Jag är starkast, snabbast, inget påverkar mej.

Mina tankar jobbar bara för en sak. Mera äventyr, mera upplevelser, mera utmaningar. Jag söker frenetiskt i alla hörn efter nåt, vad som helst, som kan ge mej en kick. Jag har stora blackouts, glömmer vad jag gjort och när. Kan inte efteråt placera nåt i kronologisk ordning eller förklara varför jag gör som jag gör. Jag skakar av mej vad alla säger och bara kör framåt, framåt, framåt! Jag gör otroligt dumma val, och nånstans vet jag det. Jag vet att jag gör fel, mot mej själv, mot mina närmaste, mot samhället och omgivningen. Och jag bryr mej, det gör jag! Men jag har ingen makt mot manin. Den styr mej, kontrollerar mej och gör mej till den bästa jag kan vara.. Den låter mej sväva fritt, ger mej en frihet inte många får.. Den är en verklighetsflykt som ges till mej.

Jag tror att manin liknar mycket det en missbrukare upplever, den där ständiga kampen om att ha mera, mera, mera. Att må bra och vara på toppen av världen. Men baksidorna med missbruk vet vi också hur ser ut..

Sen vaknar jag. Min mani pågår oftast 2-6 veckor. Min kropp är totalt slutkörd efter alldeles för lite sömn och alldeles för många impulser och jag ser mörkret. Jag ser djupt ner i en dal och allt jag ser är mörker. Jag är som de tecknade figurerna. Jag rusar ut från en klippa. Stannar upp, tittar ner. Och pang. Jag faller. Hårt. Hårdare än nån nånsin kan föreställa sej.

Jag känner oftast en sorts lättnad när jag går ner i depression, trots att jag vet vad som väntar. Jag känner igen mej, jag vet ungefär hur det funkar, jag har levet så länge där. Depressionen är någotsånär lik oberoende på när den kommer. Manin har jag ingen kontroll över överhuvudtaget för den har inga gränser, inga hinder.

I depressionen kommer samvetet. I depressionen kommer skammen. Jag blir medveten om mina handlingar, jag är igen tvungen att reda ut mina relationer, betala mina skulder, ta hand om mej själv, mitt hem å min omgivning. Jag biter ihop större delen av tiden och gör det som ska göras. Men hela tiden knackar de på. Rösterna om hur värdelös jag är. Jag anklagar mej själv till den milda grad att jag till sist tappar verkligheten. Jag kommer så otroligt långt in i mitt eget medvetande att jag ibland kan alla svar. Jag vet meningen med livet, jag förstår hur allt hänger ihop och hur världen fungerar. Jag får aldrig ut tankarna, men jag vet.Och i de stunder så vet jag inte varför jag skall leva. Jag har ju nått dit alla vill nå, fullkomlig kunskap. På medicinskt språk kallas det här tillståndet för psykos. Andra gånger vill jag bara försvinna. Försvinna utan att dö. Inte dö, utan lixom bara inte nånsin ha existerat. Jag vill egentligen inte dö, men jag vill int heller riktigt leva.

Jag får svårt att prata, att röra mej. Kroppen känns främmande, som att jag inte har rätt att styra den. Jag rör mej annorlunda, pratar annorlunda, rör mej tyst tyst så att ingen skall höra mej, inte ens jag själv. Tankarna är långsammare. Hela jag är långsam i allt jag gör. Jag gömmer mej för världen, lever helst på nätterna när de är tyst och mörkt å ingen vet att jag finns. Jag sitter i mörkret och får lugn. Jag får vara ensam utan yttre påfrestningar. Jag vill göra allt, men jag kan inte. Det finns inga krafter å jag känner mej helt vilse. Jag tar till allt jag kan för att slippa ifrån tankarna för en sekund. En jävla sekund från tankarna jag haft så länge jag kan minnas. Jag utsätter mej ständigt för fara, det gör jag även i manin men på ett annat sätt. Jag söker nu utmaningar som kan få tankarna att tystna å andningen att upphöra.

Mitt i allt det här försöker jag leva ett liv som alla andra. Försöker att inte låta den där lilla nervkopplingen förstöra allt som man ska göra för att vara en normal-Svensson. Jag kör slut på mej själv både som manisk å depressiv, fast på helt olika sätt.

Ibland blir jag rädd. Jag blir livrädd över vad som väntar nästa dag, bakom nästa hörn, på nästa stig. Jag vet att jag kommer att dö med min sjukdom eller av den. Hälften av alla manodepressiva gör självmordsförsök. Hälften av dem som försöker så lyckas. Jag tror att det är ett sätt att inbilla sej själv att man har kontroll. Man har ju kontroll över om man vill leva eller dö. Det är en kontroll som är nödvändig när man inte har kontroll över livet.

Den där folkmassan känns som en helt annan utmaning som depressiv. Jag står fortfarande mitt i den, men jag hittar inga stigar. Iställer rullar jag ihop mej på marken som en liten boll. Förminskar mej själv så mycket det går för att ingen skall se mej, för att ingen skall kunna peka på mej och se när paniken och ångesten växer fram. Jag håller tyst, gör mej så osynlig som möjligt. Och ibland lyckas jag stå kvar där tills alla människor skingras och jag igen kan röra mej. Men ibland kan jag inte stå ut så länge. Ett isande skrik kommer över mina läppar å jag skriker tills jag knappt hör det själv, skakar så att inälvorna byter plats, gråter så att huvvet spricker. Jag är som ett skadat djur som lider de sista minuterna innan det blir tyst..

För någon som inte upplever det här så kan det kanske lindrigt jämföras med en enorm fylla. En lördag kväll när livet är på topp. Du är snyggast, roligast och mest pratglad, mest omtyckt och alltid i centrum. Inget går fel och du känner att du kommer att komma ihåg kvällen för resten av livet. Sen vaknar du på söndag morgon, läser de mess du skickat, folk berättar åt dej vad du gjort å sagt å du drabbas av en morkkis så stor att du inte vet hur du ska kunna se folk i ögonen igen.

Så är det för mej. Fast 100 gånger värre å livet ut. Jag vet inte när det slår till, jag kan inte påverka det till 100 %. Jag kan i viss mån lära dej att styra det. Men det kommer aldrig att försvinna. Jag sitter alltid på helspänn. Känner efter i varje cell av kroppen. Det är tungt. Samtidigt är det jag. Den jag som jag blev. Kunde jag ha blivit annorlunda om den där lilla lilla nervcellen inte var skadad? Det kommer jag aldrig att få veta. Jag vet bara att det här är mitt liv. Vare sej jag valt det eller inte. Det är min verklighet, mitt ansvar. Och på något sätt är det en gåva jag fått. Jag har behövt och behöver fortfarande tid på mej att förstå vad jag skall göra med den.
"
Känner så otroligt mycket när jag läser den här texten, det är så ärlig jag kan vara mot människor jag inte egentligen vet vem är. Jag vet ju inte vem som läser här. Men om någon tycker att det är så himla kul att spela ut mej på grund av min ärlighet så varsågod. Som ni även märker så förklarar jag mycket i olika metaforer, förklarar med olika sitautionsexempel. Det har jag alltid gjort, det blir lättare då att förstå vad jag själv menar. Göra något svårt till en vardaglig händelse.

I dagens läge mår jag faktiskt rätt bra. Jag är varken manisk eller depressiv, jag mår helt okej men har lite sämre och lite bättre dagar emellanåt. Dagar när allt tar stopp och dagar när allt går i racerfart. Det är små små skov hela tiden som kan komma och försvinna inom ett dygn. Jag har lärt mej att det måste få vara så. Jag känner mej själv och jag vet när det blir allvarligt. Dessa dagar måste jag vara mer noga med att äta, att sova och vila för att komma ut på banan igen. Jag är inte rädd för dessa små perioder längre, för jag kan styra dem och ajg vet att för mej är dom helt naturliga. Och jag lär mej mer och mer varje dag om mej själv och det är en tung och jobbig utbildning jag går, men samtidigt är den intressant, ger kraft och styrka. Som tur vad kan jag se min sjukdom som något positivt när jag mår bra, inte när jag är riktigt dålig men det kan jag inte heller förvänta mej. Jag är den jag är och det är jag ändå stolt över!

5 kommentarer:

  1. Mycket bra och intressant inlägg! Och bra liknelse med festande/bakfylla, även om jag förstår att man aldrig kan sätta sig in i hur det är att faktiskt vara psykiskt sjuk. Jag tror (nej, jag vet) att man lätt viftar bort psykiska sjukdomar som inte syns med ett "äh, så farligt kan det inte vara, alla är väl ledsna eller jätteglada ibland". Jag menar, är man "tokig" och skriker och pratar högt med röster man hör osv, så märks det ju att man är sjuk. Medan det kan vara svårare att förstå manodepressivitet. Och det är många gånger svårt att veta hur man ska hantera en väns "ups and downs", OM man kan göra nåt. För lika lätt som det kan vara för en som är manodepressiv att "bränna" förhållanden", lika lätt kan man som närstående förstöra genom att helt enkelt inte förstå.
    En av mina bästa vänner var (är) sjuk, jag kan inte uttala mig om exakt vilken diagnos hon hade men det låter lite som det du beskriver. Hursomhelst, vår vänskap tog slut åtminstone delvis pga att jag helt enkelt inte tog henne på allvar, jag förstod liksom inte vad det handlade om. Så det är fantastiskt att du har vänner omkring dig som förstår och stöttar!
    Lång kommentar det här, men poängen är väl att det är otroligt starkt av dig att skriva så här utlämnande! All lycka till dig.

    SvaraRadera
  2. Tack så otroligt mycket för din kommentar! Det är ju alltid så himla svårt att förstå nåt man inte kan själv, jag har ju ingen aning om hur det är att leva som gluten allergiker eller dylikt heller! Jag har otroligt fina människor omkring mej som stöttar mej och som kan se skillnad mellan mej och sjukdomen och förstå att det ibland inte är jag som gör allt det jag gör. Jag har oxå försökt vara ärlig med dem och förklara så gott jag kan! Man kan omöjligt förstå en annan människa, oberoende sjukdom eller inte, men jag tycker det är så härligt när människor som du verkligen försöker förstå och som blir intresserad! Det är guld värt för mej!! :)

    SvaraRadera
  3. När jag läser din text får jag gråten i halsen och väggen kommer mot mig som en storm. Jag blev med ens paralyserad och föll ner för min egen klippa. Jag är ingen sjuk person anser jag. Jag är bara ensam i mitt innersta. Jag läste din text med stor förståelse för något jag inte ens kan relatera till. Och att du publicerar dina innersta tankar ger mig stor respekt för dig.

    Jag har också mina ups och downs, precis som alla människor, bara det att jag flyger lite högre och faller lite hårdare. Jag anser inte att jag själv har någon sjukdom eller är mer speciell än andra på något sätt men ändå går jag runt och visar fel ansikte till folk. Jag kan inte ta bort masken och berätta för någon vad jag känner eller vem jag är. Mitt ansikte utåt är otroligt omtyckt, jag har mycket vänner och många beundrare. Jag gråter utan att veta varför och jag kan inte prata med psykolog heller, jag har ju ingenting att säga. Många gånger kommer hopplösheten, samvetskvalen och uppgivenheten tillbaka och det enda som håller mig vid liv är mina skuldkänslor. Inte kan jag med gott samvete ta mitt liv när jag vet att de som bryr sig om mig kommer att sörja. Däremot finns önskan att inte existera under ytan hela tiden.

    Varje dag är en kamp. Jag blir ofta beskriven som en snygg, söt och snäll men lite knasig tjej. Och det är jag, jag har ett fördelaktigt utseende och vill helst ses som en av de gladaste och trevligaste människorna. Jag kanske tillochmed kan lura mig själv. Jag fyller mina dagar så mycket som möjligt. Jobbar på flera ställen, går på krogen nästan varje vecka, lär känna nya människor, fikar, flirtar, shoppar mig tokig, fixar och trixar för att sen när jag blir ensam är sova det enda som ska locka. Jag gör allt för att slippa stanna upp och fundera på hur jag mår. Jag behöver ju inte fundera, jag har ju alltid innerst inne mått dåligt...

    Jag blev väldigt rörd av din text och att jag skriver allt det här om mig till dig som ingen annan vet är för att jag tror du är den första människa jag träffat som möjligtvis förstår mig.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag blir rörd när jag läser din text, men mest av allt blir jag stolt! Det spelar ingen roll att jag inte vet vem du är, du kanske vet vem jag är men hursom. Jag blir stolt för att du skriver till mej, för att du vågar öppna dej här och jag tror, eller hoppas, att du mår lite bättre, känner dej lite lättare till sinnes ikväll när du går sova!

    Det är enormt svårt att erkänna svårigheter till både sej själv och andra, men nästan svårare till sej själv. Det gör ju att man inser att man inte är den man trodde, att man som du säger har masken på. Jag har levt som manodepressiv i närmare 20 år och det är först nu som jag känner mej redo att "komma ut". Det är fan inte lätt, inte för någon, vad det än handlar om!

    Men jag vill att du ska veta att det är otroligt starkt av dej att skriva av dej!! Du har med de här orden till mej hjälpt dej själv och samtidigt har du berört mej, gjort mej lessen för din skull, men samtidigt glad på något sätt.

    Jag känner igen mej otroligt i det du säger, att alltid ha fullt upp, hela tiden ha människor att träffa och umgås med, jobba sej nästan galen, fylla sej själv med materiella saker. Det är så mycket lättare än att sätta sej ner och tänka. För tankarna är inte lätta..

    Med risk för att låta som nån amatör-psykolog så får du gärna maila mej om du vill på adressen al_oh@hotmail.com. Fixa en falsk e-mail adress, jag behöver inte veta vem du är eller var du bor eller jobbar med om du inte vill berätta. Jag är bara intresserad av dina tankar, det ger så otroligt mycket att dela tankar med någon! Men det är absolut inget du skall göra om det inte känns bra!

    Jag är väldigt tacksam att du tog dej tid att skriva till mej och jag hoppas att du kan slippa några av de jobbiga tankarna, åtminstone för en stund. En minut i taget, hur tråkigt det än låter! :)

    Många kramar

    SvaraRadera
  5. Alle gud va du skriver BRA!!! Du skriver på ett sånt sätt så att andra kan förstå dig liite liite bättre och cad du går igenom!

    För mig är du så otroligt stark och duktig och en riktig kämpe!!

    Finns alltid här för dig <3

    SvaraRadera