söndag 13 mars 2011

Att tänka som ett barn är ju störtskönt!

Har varit en otroligt bra helg! Hade inga planer å i fredas hann jag få lite ångest att helgen bara sku försvinna utan att ja sku göra nåt roligt.. Men helgen har spenderats med finaste vännerna, många timmar ute med hundarna, mys me Pojken å lite olika projekt! J Känns super!

Har spenderat kvällen med att plugga förskolepedagogik med Elin. Å gud va kul det var! Det mesta var väl ändå sånt som man kunde räkna ut med sunda förnuftet men det var speciellt en sak jag fastnade för, det som handlar om barns fantasi. Barn tänker ju inte abstrakt, dom gör saker i nuet och begränsas inte av en massa regler som vi vuxna gör. Ett bord kan bli till ett hus, en pinne kan vara en magisk pinne som kan vara anledningen till att man inte ramlar ner i det där stora diket man måste hoppa över.

Jag minns när jag var liten, vi hade en brun korg som mamma använde som tvättkorg, men söta Alexandra  4 år så tyckte ju att den var exemplarisk som båt! Man kunde ju hoppa i den å ro över vardagsrumsgolvet av parkett! Vadå tvättkorg lixom?? De va ju en båt!

Det är synd att man som vuxen tappar den där fantasin, eller man tappar ju den inte men man lever inte ut allting för man vet att en tvättkorg är en tvättkorg, inte en båt. Men varför ska vi begränsas av det? Varför inte göra som min kompis Elin? Tillverka en störtcool lampskärm av en kortlek! Hur häftigt som helst!  Det är ju det kreativitet handlar om, att inte göra allt enligt instruktionerna, utan göra det enligt det sätt man tänker! Sen skall man ju naturligtvis inte göra nåt så att man inte trivs, saker som andra gärna vill ha eller tycker om behöver ju inte vara nåt som jag vill ha. Men iallafall, försök hitta den nyfikenhet, det regellösa och den kreativitet som man hade som barn!

Så mitt nya mål är att se utan för ramarna, att inte se allting för vad det egentligen är utan att tänka som ett barn: jag tycker att det här är en grej som kunde passa som det här, då använder ja den så! Skit i att det finns regler för hur allt skall användas, det är ju mycket roligare att använda den som du vill använda den! Livet blir ju sjukt roligare då! Så imon ska jag nog hitta en magisk pinne som jag skall ha me mej på jobbet!

2 kommentarer:

  1. Va du e rar som tar upp om min lampa! ^^ ja tycker faktiskt vi kan skaffa en korgbåt, å så kan vi leka här på mitt golv att de e sommar nu å att vi e på väg till en holme för att grilla ;) /Elin

    SvaraRadera
  2. Låter perfekt! Kanske vi hittar en passlig korg där båda har rum! :D

    SvaraRadera