onsdag 14 september 2011

Funderingar om hälsa..

De e ju lixom rätt slött det här med att va sjuk.. Om ja ska säga de snyggt å int vräka ur mej precis hur fed up ja e på skiten.. Hur som helst har jag sett en himla massa dålig tv å halvkassa filmer å funderat på allt å inget vettigt. Har även läst ett x antal bloggar å jag bara undrar: varför handlar typ 80 % om vikt ätande å träning??

Jättebra att man tar hand om sej, äter rätt å sunt å varierande å har en bra hälsa med motion å träning. Men de känns som de blir överdrivet? Verkar som att man bara ska träna för att va skitsnygg utåt å svälta sej med äckliga dieter där man ska äta typ bara ägg å knäckebröd i flera veckor för att tappa rekordmånga kilon.. Vad hände med att verkligen ta hand om kroppen? Sådär som man lärde sej på gymnastiken i skolan?

Jag är ingen gym-människa, har aldrig varit å de står jag för. Jag tycker inte det är roligt helt enkelt å de finns många som tränar fel på gym. Som pumpar muskler men som aldrig tar en promenad, simmar eller åker skidor. Vilket för mej är mera hälsa än att pumpa en kall å ouppvärmd kropp, bara för att bygga snygga muskler som syns.. Det man tyvärr märker är ju oxå att vardagsmotionen försvinner allt mer för vår generation . Därför är jag hemskt glad över att jag har mina vovvar. Fast jag inte varit ut å gått me dem på flera dagar nu pga förkylningen så går ja ju iaf 30-40 minuter under dagen när de skall rastas! Försöker oxå oftast ta trappor istället för hiss å såna saker! Men mera skulle ju absolut inte skada!

Dieter är int heller min grej faktiskt. Jag vet hur man skall äta, vilka ämnen vi behöver i vilket mängd å när, men jag äter faktiskt helt som jag vill. Jag borde verkligen seriösa till mej där. Jag vet ju hur ja ska äta, det blir bara inte av så ofta som ja faktiskt sku önska. Jag hävdar bestämt att kroppen behöver ALLT! Socker, fett, proteiner, grönsaker, frukt, fisk, kött.. MEN i lämplig å vettig mängd!! Kan inte tro att det på nåt sätt kan va hälsosamt att endast äta äpplen å tonfisk exempelvis.. Visst kan man kicka igång en viktnedgång med en veckas diet för att komma i form till ett specifikt tillfälle, men det är ingen långsiktig lösning..

Jag hoppas verkligen inte någon tar illa upp, alla gör PRECIS som dom vill!! Vill man gymma, äta pås-mat eller svulla pizza, gör va ni vill bara ni mår bra, på insidan och på utsidan!! Jag är absolut ingen förebild när det gäller varken dieter eller träning, jag håller mina kilon där jag vill ha dem, men är väldans ofta ut å seglar i skräpmatens land!

Så när jag nu har predikat klart så kan jag berätta hur min dag sett ut å hur otrooooligt duktig jag är med min hälsa just nu :P

Till  frukost/lunch åt jag den sista biten äppelpaj med vaniljsås. Middagen bestod av Hesemat som G va gullig å hämtade åt mej. Naturligtvis utökade jag måltiden med lökringar och extra gurkmajonnäs som sköljdes ner med Fanta å en Red Bull. Till kvällsmål sitter jag som bäst med ena handen i Missä X-godispåsen å funderar om jag borde äta varma mackor eller nåt fryst som går att slänga i ugnen..

Min motion har bestått av att orka stå upprätt i duschen, vara ute å rasta hundarna i totalt 22 minuter samt att gå till bilen när jag skulle åka handla. Å naturligtvis in å ur butiken å hem igen!

Hoh, om det här inte sätter fart på kiloraset så vet jag inte vad! :P

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig i dina funderingar där. Och i mitt fall känner jag att so what om jag inte SER perfekt ut, huvudsaken är att jag MÅR bra och att min kropp orkar göra saker jag vill göra (för det är ju inte alltid den gör det liksom). Man har ingen glädje av att gå ner i vikt om man blir trött och grinig och har huvudvärk och inte orkar med nåt annat än att fokusera på sin diet. Men som du säger, var och en gör förstås det som känns bäst för dem. Det bästa vore dock att inte ta det där med utseende så seriöst, förr eller senare rasar det för oss alla oavsett :P

    SvaraRadera